További tippek, receptek

Boltit házilag: így csinálj vaníliapudingot 10 perc alatt!

Ezennel indítok egy rovatot itt a blogon Boltit házilag címmel. Elsősorban népszerű édességeket próbálok meg reprodukálni otthon, mindenféle tartósítószer, aroma és hasonló adalékanyagok nélkül. Hogy miért?
Én mint a Gyermekét-Nagyon-Tudatosan-Táplálni-Igyekvő-Anyuka nagyon ki tudok akadni azon, hogy a kifejezetten/elsősorban gyerekeknek szánt élelmiszerekben (főleg – hogy-hogy nem – édességekben) mennyi szükségtelen és egészségtelen adalékanyag van. Jó, ez a nagyon tudatos táplálás persze enyhe túlzás volt, nem vagyok – szerintem – elvakult ebben a kérdésben, alapvetően két alapszabály van nálunk (és ez ránk is vonatkozik, nem csak a gyerekre):
1. Csak idényzöldségeket ill. -gyümölcsöket eszünk, tehát nincs semmiféle paradicsom, paprika, eper és társai télen (na jó, én egy kis salátakeverékre el tudok csábulni, de a gyereknek semmiképp se adok), max. fagyasztva, lekvár vagy savanyúság formájában,

2. Csak olyan feldolgozott élelmiszert (v)eszünk, amiben nincsen semmilyen adalékanyag. Ebben mondjuk szerencsénk van, mert férjem családja révén pl. kapunk sonkát, kolbászt (ill. magát a húst is), van a közelünkben egy szuper kis tejbolt házi tejtermékekkel, de azt gondolom, hogy egy kis utánajárással már kb. mindenhol be lehet szerezni az alapvető élelmiszereket jó minőségben, ill. házilag is egy csomó finomságot meg lehet csinálni (kenyér, sajt, májkrém stb.).

Az édességek terén nem vagyok a teljes tiltás híve…tök egészségtelen a cukor, tudom, de szerintem egyszer-egyszer simán belefér, hogy adunk egy kis házi kekszet a gyerek kezébe. Sokáig úgysem lehetne eltiltani a cukortól, legkésőbb három évesen az ovitársak úgyis beleviszik a jóba. De szeretném azt hinni, hogy ha a gyerek a valódi, jó minőségű ízeket szokja meg, akkor kevésbé lesz csábító a bolti cucc. Ezzel a rovattal adnék ötleteket a hozzám hasonlóan gondolkodóknak: ha meg is kívánja a kis poronty a bolti édességet, alternatívaként megkínálhatjuk az otthoni – egészségesebb – verzióval, hátha az is megteszi majd neki…(Ez persze hiú ábránd, igaz? Még nincs tapasztalatom, mivel az enyém még nem fedezte fel az ipari édességek csodás világát…kicsi még, még van ráhatásom:).

De akkor vágjunk a közepébe: az első a sorozatban a tejszínhabos vaníliakrém vanília ízű krém (merthogy a boltiban vanília nem sok van).

OK, bevallom, volt a bolt polcán ennél jobb összetevőjű vanília ízű krém is, pl. a kifejezetten gyerekeket megcélzó, kis tégelyes, tehenes figurás vaníliás-csokis krém összetevői nem voltak olyan vészesek (persze jók sem), de én most kifejezetten a legrosszabbra mentem rá. Pedig a vaníliapuding nem egy bonyolult műfaj. 5 összetevőből áll: tej, tojássárgája, cukor, kukoricakeményítő és vanília. Plusz ebben az esetben raktam rá egy kis tejszínhabot is.

vaníliapuding házilag_1

Ezzel szemben a bolti összetevői az alábbiak (figyelitek az első, azaz a termékben a legnagyobb arányban jelen lévő összetevőt?!):
“XY” vaníliaízű tejszínhabos desszert
Összetevők: tejsavó, tejszín (11%), cukor, zsírszegény tej, módosított keményítő, búzakeményítő, növényi zsírok – teljes mértékben hidrogénezett (pálma, kókusz), glükózszirup, étkezési zselatin, sűrítőanyag: E407, E412, emulgeálószerek: E 472b, E 472c, E481, aroma, színezék: E 160a, habosítószer: nitrogén
Hát a tojássárgája? Szegény kimaradt…annak a szerepét megoldották az adalékanyagokkal (aromával, sárga ételszínezékkel (E 160a), sűrítőanyaggal, és az emulgeálószerekkel. A tojássárgája maga amúgy egy természetes emulgeálószer.). A bolti puding ízéről nem írnék, szerintem mindenki ismeri vagy el tudja képzelni.

És akkor következzen az igazi vaníliapuding házilag:

Összetevők (kb. 4 adaghoz):
500 ml tej
4 tojássárgája
35 g kukoricakeményítő
3-4 evőkanál cukor

1 vaníliarúd

Tejszínhab a tetejére (igazi, nem flakonos)

Elkészítés:

A vaníliarudat félbevágom, belsejét egy vékony pengéjű késsel kikapargatom. A tejet a kikapargatott vaníliarúddal forrpontig melegítem. A tojássárgájákat a kikapart vaníliamagokkal és a cukorral kicsit elkeverem (nem kell habosra), majd beleteszem a keményítőt is (az egész mennyiségből elvett kis tejet is lehet hozzáadni ilyenkor, ha túl sűrű lenne), és simára keverem. Ezután szűrőn keresztül lassan a cukros tojássárgájához öntöm a tejet (erre a hőkiegyenlítés miatt van szükség: ha a forró tejhez önteném a tojássárgáját, összeugrana, kicsapódna a tojás), majd az egészet visszateszem kis lángra, és folytonos kevergetés mellett besűrítem. Kis tálkákba osztom, és kihűtöm. Én közvetlenül a krém tetejére mindig folpackot rakok, úgy, hogy összeérjen a krémmel, így nem fog bőrösödni.

vaníliapuding házilag_2

Ugyanígy csokipudingot is készíthetünk: csökkentsük a keményítő mennyiségét 30 g-ra, adjunk 20 g jó minőségű kakaóport a tojássárgájához, majd a végén a kész, meleg pudingban olvasszunk fel 60 g jó minőségű, magas kakaótartalmú étcsokoládét.

Kapcsolódó bejegyzések

4 thoughts on “Boltit házilag: így csinálj vaníliapudingot 10 perc alatt!

  1. Keresztapa szerint:

    Hol lehet kukoricakeményítôt kapni? Ki lehet váltani valami egészségesebbel?

    1. Miki szerint:

      Bárhol. Pl.SPAR dr. Oetker étkezési keményítő. Rizsliszttel prímán lehet helyettesíteni.

  2. Orsolya Csortos szerint:

    Nemrég derült ki, hogy tejfehérje-érzékeny vagyok, így az utóbbi időszakban sajnos nagyívben elkerülöm a boltokban a hűtőpultot… Ez az írás viszont megihletett, és a tejet mandulatejre, illetve a vitathatatlanul verhetetlen házi tejszínt szintén házilag felvert növényi tejszínre cseréltem. Ezeknek nyilván szokatlan íze van, de még így is sokkal jobb i) mintha semmi ilyesmit nem ennék, ii) mint az adalékanyagokkal felturbózott bolti katyvaszok. A mandulatejnek elég erős íze van, ami kicsit el is nyomja a vaníliát, de láttam már vaníliás rizstejet, legközelebb ezzel próbálom ki.
    Remek írás volt, várom a folytatást! 🙂

    1. Miki szerint:

      Kedves Orsolya! Hát igen, a tejfehérje-érzékenység egy fokkal macerásabb, mint a laktózérzékenység…már kb. mindenből lehet laktózmenteset kapni, de a tejfehérjementesség nehéz ügy. Bár nekem szerencsére nincs semmilyen táplálékallergiám, de kísérletezgetek ilyen-olyan mentes sütikkel. Mandulatejből már én is ki akartam próbálni a vaníliakrémet (paleo sütikhez), akkor ezek szerint finom lett? Még kókusztejből is jó lehet, már ha szereted a kókuszt.. az talán egy kicsit sűrűbb, mint a többi növényi tej. A másik, ami jó dolog: teljesen rákaptam a ghíre, azaz a tisztított vajra: ez abszolút laktóz- és tejfehérjementes vaj, már csak ezt használom sütéshez, 190 fokig nem ég meg, és nagyon finom. Ill. sütikbe is mehet vaj helyett ugyanúgy. Házilag is nagyon egyszerű csinálni, tele van a net a elkészítési módjával! Hamarosan jövök újabb receptekkel:)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.